Tichá pošta
Jak funguje tzv. tichá pošta u klientů, než nás osloví se zadáním datového reportingu?
Datový reporting by měl vycházet z pečlivého a rozumného zadání. Náš kolega Niels vtipně vysvětluje, jak se v tom neztratit hned od počátku a proč je důležité si vše pořádně rozmyslet. 💡💭
Od zadání ke zhotovení
Napadlo vás, že byste si doma chtěli nechat udělat novou kuchyň. Jenže vás tlačí čas a tak jen mimochodem řeknete drahé polovičce, jak byste si ji představovali. Jenže druhá strana je ve spěchu jako vy a tak předá tohle (ne)zadání známé, jejíž manžel dělá kuchyně – no ano, na míru!
Už z výše popsaného je cítit jasná nekompatibilita ve vztahu zadání – přání – zhotovení. A tak určitě málokdo z nás by si asi takto objednal novou kuchyň, která stojí hodně peněz a přitom má maximálně vyhovovat po praktické i estetické stránce, tedy respektovat naše zadání a přání.
Teď si představte, jak se takové (ne)zadání, týkající se nutnosti vytvořit nový report/dashboard/sestavu/analýzu (nehodící se škrtněte), rodí v odosobněném prostředí korporátu. A to vše je potřeba vždy na míru a vždy za hodně peněz. 💸
Honem, chci report!
Generální ředitel musí udělat důležité rozhodnutí a prosazuje pověstnou “data-driven” či “intelligent” firemní kulturu. Zadá tedy po manažerské poradě u kávovaru (či pisoáru, podle délky dané porady) finančnímu řediteli, ať přijde za dva týdny s podrobnou analýzou zákazníků s obratem, marží a tak dále.
Finanční ředitel si zapomněl udělat poznámky po poradě, ale vzpomněl si o týden později, že se po něm něco bude chtít za týden. V časovém presu se zastaví za vedoucím analytického týmu a sdělí mu, co si ještě pamatuje z vize generálního popíjejícího kávu. Vedoucí to letmo přebere a zadá to ihned po schůzkách s dalšími vedoucími svému nejlepšímu analytikovi – Vaškovi. 😊
Ochotný Vašek se ihned pustí do práce, sestaví datovou sadu a začíná tvořit v Excelu. Jenže zanedlouho se zastaví a není si vůbec jistý. Co se po něm vlastně chce? Údajně podrobnou analýzu obratu a marže zakázek. Za jakým účelem ovšem? Měl by Vašek zobrazit zákazníky s vysokým obratem a s nízkou marží? Zákazníky s nízkým obratem a s vysokou marží? Zákazníků je hrozně moc, všechno se nevejde na jednu stránku. Vašek data vyčistil, transformoval, spojil všechny zdroje a Excel má velikost několika A4. Nikdo nerozumí, co takový “report” říká, ale management si odškrtne – cíl splněný, vznikl nový report. 🎯
Chytáte se? Nebo jste snad poznali prostředí ve vaší společnosti? Pokud ano, určitě tušíte, jak to celé dopadá. 🤓
Výsledek nepřekvapí…
Na poradě to nakonec dopadne tak, jako s naší kuchyní v úvodu – kuchyňář se snažil jak mohl, ale nám chybí úložný prostor, skříňky jsou moc tmavé na náš vkus, pracovní deska moc malá. Nevyslyšel naše přání a požadavky, protože mu je nikdo pořádně nesdělil.
Uvednému korporátnímu postupu říkáme tichá pošta 🤫✉️. Zadání se šuškají na různých místech firmy, vždy se něco přidá nebo ubere a výsledek je chaos bez smyslu. Co s tím pak mají ochotní datoví specialisté dělat, to nikoho nezajímá.
Jak z toho ven? Zrušte tichou poštu!
- Investujte čas do svých Vašků (datových specialistů), dávejte jim potřebný business kontext. Zvěte je na schůzky, postarejte se o to, aby měli přímou linku na zadavatele reportu.
- Pohlídejte si, aby se datový analytik ze své strany nezaměřil pouze na řešení komplexních technických problémů.
- Pokud nemáte jako manažer čas zadat tvorbu nového reportu, budete mít čas pracovat s výstupy špatně definovaného reportu?
- Říká se, že nejlepší překladatel je dvojjazyčný odborník. Naučte tedy i svoje odborníky pracovat s daty a s BI nástroji.
- Mějte jasný cíl a při tvorbě zadání používejte selský rozum, chtějte vidět vše důležité na jeden pohled
- Při zadání i vývoji intenzivně sbírejte zpětnou vazbu od koncových uživatelů, managementu a jiných lidí
Nakoukněte pod pokličku a poslechněte si náš podcast!
🎥 YouTube: www.youtube.com/@intecsdata
🎧 Spotify: bit.ly/3xxxGuV
🎧 Google Podcast: bit.ly/3SzhSBM