Rozvíjíme vlastnosti specialistů, které jim jdou, místo toho, abychom kritizovali slabší stránky
Více v článku
Rodiče často řeší opravu špatných známek v předmětu, který dětem nejde, ale zapomínají je rozvíjet v předmětu, co jim jde. Co to má společného se zaměstnáním a kulturou zpětné vazby?
Všichni vědí, že zpětná vazba je důležitá a každý dobrý leader s ní chce pracovat co nejlépe. Jenomže jak na to, když jste vyrostli v běžném českém prostředí, ve kterém zpětná vazba v lepším případě znamená upozornění na chybu?
Není to jednoduché. Často se propojují zavedené vzorce, ve kterých jsme zvyklí upínat pozornost na problémy, místo toho, abychom si všímali toho, co funguje.
Ostatně velmi častá chyba šéfů bývá, že věnují příliš mnoho pozornosti problémovému pracovníkovi a zapomínají dávat pozornost tomu, u kterého všechno funguje.
Jak to řešíme v intecs?
Co se týče feedbacku, určitě se stále máme co učit. Snažíme se však o to, abychom se zpětnou vazbou pracovali co nejlépe. Co nám tedy funguje?
Důvěrné prostředí
Účelem zpětné vazby není snaha ublížit, naopak pomoci v růstu. S tímto vědomím zpětnou vazbu přijímáme i dáváme. Snažíme se ji proto vždy říkat s co největší otevřeností a zároveň se vším respektem k danému člověku.
Práce s chybou
Snažíme se chybu brát jako prostředek k učení. Znamená to, že pokud se stane chyba, zbytečně se v ní nemácháme, ale nastavíme opatření, která nám pomohou chybu neopakovat.
Balanc mezi pozitivní a negativní zpětnou vazbou
Tento bod je velmi důležitý. Pokud člověk dostává pravidelnou pozitivní zpětnou vazbu, je mnohem otevřenější přijmout i tu negativní. Proto se snažíme pravidelně oceňovat to, co se daří. A tím nemyslím notoricky známou sandwichovou metodu, u ní se mi zdá pozitivní feedback „prázdný“.
Myslím tím nebát se oslavit něco, co je fajn, co se nám líbí, co se kolegovi povedlo a u toho skončit. Později, až bude potřeba řešit něco negativního, bude ochotnější zpětnou vazbu slyšet.
Pravidelné retrospektivy
Zpětnou vazbu si snažíme dávat vždy co nejdříve. Zároveň vytváříme plánované schůzky, které jsou k předávání zpětné vazby určené
Dotazníky se zpětnou vazbou
Posíláme je pravidelně a fungují. Objevují se v nich tipy na zlepšení, které by vedení intecs třeba nenapadly. Někdy jsou anonymní, jindy ne, ale vždycky přináší užitečné informace.
Snažíme se rozvíjet silné stránky
Pokud zjistíme, že jsme v něčem opravdu dobří, podporujeme to a přinášíme možnosti, jak těchto vlastností využít.
Zatím to vypadá, že měnit zavedené vzorce, které jsou stále aktuální ve školách i mnoha firmách, přináší výsledky. Je skvělé vidět, jak se postupně odbourává strach někoho ocenit a roste ochota zpětnou vazbu vnímat.
Doporučujeme všem lídrům, aby věnovali pozornost tomu, co jejich lidé dělají dobře, a vytvářeli prostředí, kde je bezpečné přijímat zpětnou vazbu. V konečném důsledku to totiž není jen o opravování chyb, ale hlavně o budování silných základů, na kterých můžeme společně stavět úspěšnou budoucnost.
~ Jana Jedelská, HR & Operations Manager
Nakoukněte pod pokličku a poslechněte si náš podcast!
🎥 YouTube: www.youtube.com/@intecsdata
🎧 Spotify: bit.ly/3xxxGuV
🎧 Google Podcast: bit.ly/3SzhSBM