27. 05. 2025

Excel vs. Power BI: který nástroj je pro vás vhodnější?

Oba jsou od Microsoftu, oba zpracovávají a vizualizují data. Přesto je jejich srovnání jako jablka a hrušky. Pokud přemýšlíte, který nástroj je pro vás vhodnější, s naším přehledem na to přijdete.

Co bylo dřív – Excel nebo Power BI?

První verze Excelu vyšla v roce 1985. Původně sloužil pro jednoduché výpočty a organizaci dat, dnes je celosvětově dominantním nástrojem pro analýzu dat a jejich vizualizaci. Bez nadsázky můžeme říct, že se jedná o univerzální jazyk, kterým se hovoří v každém zaměstnání. Jeho uživatelsky příjemné rozhraní, za kterým se skrývá silný výkon, z něj udělaly must-have nástroj pro práci s daty.

Tak proč Microsoft přišel s Power BI?

Z jednoduchého důvodu – Excel už nestačil. Právě zde se berou rozdíly mezi oběma nástroji. Ačkoli oba slouží k analýze a vizualizaci dat, v některých případech Excel nestačí.

Přesto nelze prohlásit, že jeden nástroj je lepší než druhý. Záleží, co od nástroje očekáváte, abyste s daty efektivně pracovali.

Největší rozdíly Excel vs. Power BI

Při srovnání Excel vs. Power BI je ďábel nejen v detailech, ale i v celkovém nastavení a možnostech každého nástroje. Přibližme si to hlavní, co je odlišuje – a jaký dopad to má na celkovou práci s daty.

Rychlejší a výkonnější je Power BI

Když pracujete s velkým objemem dat, Power BI je pro vás jasná volba. Zatímco Excel se přibližováním k milionu řádků na jednom listu výrazně zpomaluje, Power BI s tímto množstvím nemá problém – efektivně pracuje se složitou strukturou dat a nabízí důkladně provedené analýzy, interaktivní vizualizace a tvorbu přehledů.

Jak poznám, že Excel nestačí?

„Velmi snadno. Pokud připravuju malou analýzu, stačí Excel. Ovšem v případě, že chci data přehledně reportovat, připravit pokročilé vizualizace a následně vše sdílet s někým dalším, pak je Excel nedostatečný.”

Niels
odpovídá

Stačí Excel, pokud pracujete s menším objemem dat? Nejspíš ano. Výpočty jsou rychlé a můžete je využít pro širokou škálu úkolů, aniž byste museli využívat jinou aplikaci.

Integrace se zdroji dat? Remíza

Power BI i Excel nabízejí pokročilé možnosti integrace se širokou škálou datových zdrojů včetně cloudových služeb. Pomocí nástroje Power Query je můžete integrovat například s daty v SAP, Salesforce nebo SQL Connect. Power BI samozřejmě propojíte s dalšími službami Microsoftu, jako jsou Azure nebo Office 365.

Power BI a Excel naráz? Rozhodně ano!

Začít pracovat s Power BI neznamená zbavit se Excelu jednou provždy. Naopak. Tlačítko “Export do Excelu” je neodmyslitelnou součástí Power BI. Toto jsou příklady nejčastějších situací, kdy na tlačítko kliknete:

Power BI sice nabízí pokročilé analýzy a vizualizace, ne vždy však umožňuje přístup k podkladovým datům. Když data vyexportujete z Power BI do Excelu, můžete se na ně podívat podrobněji. V praxi to může vypadat takto: v Power BI pozorujete, že minulý měsíc klesly tržby. Potřebujete zjistit, proč. Data exportujete do Excelu, kde si můžete prohlédnout například jednotlivé dny nebo prodeje konkrétních produktů.

V praxi často připravujete reporty pro zprostředkovatele. Typickým příkladem je tvorba reportů pro regionálního manažera, který je předává svému nadřízenému manažerovi. Je běžné, že regionální manažer potřebuje provést úpravy nebo přidat komentáře. To se mu mnohem lépe provádí v Excelu.

Který nástroj je snazší na používání?

Zmínili jsme, že Excel je uživatelsky příjemný a snadný na používání. Zde se však skrývá velmi zásadní ale: abyste jej využívali skutečně naplno, musíte ho znát a rozumět mu. To znamená orientovat se v jeho funkcích a umět je využívat. Bez těchto dovedností vytvoříte komplexní analýzy a kalkulace jen stěží.

Oproti tomu Power BI je na používání mnohem snazší. Jakmile se do jeho využívání zaškolíte, vaše práce s daty bude mnohem efektivnější.

Silné stránky a slabiny každého nástroje přehledně

Excel
Silné stránky

Jednoduše provedete i složité matematické operace.

Nabízí mnoho způsobů práce s daty a velké množství funkcí.

Nabízí mnoho způsobů práce s daty a velké množství funkcí.

Široké využití pro každého. Díky dobře připravenému sémantickému modelu může i laik vytvářet kvalitní reporty.

Slabé stránky

Pokud není uložen v cloudu, neumožňuje provádět real-time úpravy.

Nezvládá práci s velkým množstvím dat. S jejich růstem se zpomaluje a seká.

Můžete vytvořit pouze vestavěné grafy.

Abyste jej naplno využili, musíte být v jeho funkcích pokročilí. V tom je snazší práce s Power BI.

Power BI
Silné stránky

Vizualizace je snazší a atraktivnější než v Excelu. Pokud vám nestačí nabízené typy grafů, můžete si stáhnout a importovat další.

Zvládá velké množství dat, aniž by zpomaloval počítač. Nabízí široké možnosti integrace s dalšími zdroji dat a s cloudem.

Můžete vytvořit dashboardy a interaktivní vizualizace.

Slabé stránky

Není vhodný pro tabulkové reporty.

Power BI má vyšší náročnost na naučení a vyžaduje rozvoj dovedností (upskilling) v rámci firmy.

Na rozdíl od Excelu jsou začátky s Power BI náročnější. Časem se ale karty obracejí a na práci s BI si rychle zvyknete.

Začít s Power BI můžete hned.

Pokud vnímáte, že už vám Excel nestačí, pak je nejvyšší čas začít využívat Power BI. 

Jak postupovat? Power BI si můžete stáhnout hned, ale jde o první krok z mnoha. Těmi dalšími je nastavení veškerých procesů, integrace a reportování. Teprve pak začnete Power BI naplno využívat. S tím vším vám pomůžeme.

Chcete zjistit víc?

Každý měsíc pořádáme bezplatné workshopy Dashboard in a Day. Během jednoho dne vám ve spolupráci s Microsoft předáme know-how, jak v Power BI pracovat s daty a vytvářet interaktivní vizualizace.

Prozkoumejte případové studie, kde jsme implementovali MS Fabric

Naším úkolem bylo pro resort Dolní Morava připravit nový datový sklad a zajistit efektivnější a detailnější reporting. Klíčovou výzvou byla integrace 5 různých systémů, které zákazník v rámci svého provozu využíval.
Z desítky různých řešení pro klienta Dr. Max vybíráme projekt, v němž se s interním data analytics týmem Dr. Max zaměřujeme na komplexní analytické pokrytí (po)objednávkového procesu online businessu s cílem jak zlepšovat interní…
Pro společnost Czech Home Capital jsme měli za úkol připravit datový sklad na platformě Azure. Ten má integrovat data z několika databází systému Pohoda, automaticky je udržovat aktuální, a zajistit k nim přístup uživatelům…
V zadání spolupráce se společností GIVET bylo pomoci firemnímu BI týmu se zaváděním a rozvojem BI analytiky a vytvoření BI firemní kultury. Součástí řešení mělo být využití nové datové platformy Microsoft Fabric s inovativními…
Spolupráce se společností THERMACUT, k.s. se týkala spuštění datového skladu a souvisejícího reportingu. Nově vizualizované reporty pak zajistí lepší srozumitelnost firemních dat i následnou tvorbu vlastních reportů.
Stali jsme se jedním z klíčových partnerů firmy Global Payments, předního světového poskytovatele platebních technologií a softwarových řešení
Cíl projektu Pro našeho zákazníka Atlas Copco jsme měli za úkol optimalizovat stávající reporting. Zaměřili jsme se na revizi relevantnosti a množství zpracovávaných dat, snížení prodlevy při načítání i vylepšení grafické podoby…
Automatizace interních procesů pro aktuální reporting v Power BI
Datový sklad pro každodenní Power BI reporting v oblasti retailu
Propojení datových zdrojů do jediné funkční aplikace zajistilo pohodlné plánování rozvrhování pracovníků na jednotlivá pracoviště.
Stali jsme se důležitým BI partnerem pro tuto úspěšnou firmu. Našim úkolem je správa a vývoj datového skladu a reportingu v Power BI.
Reporting plnění plánu a základna pro BI infrastrukturu
Společnosti NaturaMed jsme měli zajistit reporting, který zvládne reagovat na dynamický rozvoj společnosti a změny firemních procesů. S tím souvisel požadavek na vybudování datového skladu a automatizaci administrativních úkonů.
Stali jsme se globálním partnerem pro Power BI pro 8 zemí s více než 16 tísíci zaměstnanci a 2 300 pobočkami.
Stali jsme se důležitým BI partnerem pro tuto značku. Naším úkolem bylo úspěšně zavést Power BI do celé organizace.
Cílem bylo vytvořit sadu aplikací, která pokrývá proces nabídky produktu přes schvalování až po vytvoření výrobní zakázky.
Komplexní výrobní reporting pro všechny problematické oblasti od kontroly financí přes efektivitu výroby po lidské zdroje.
Cílem projektu firemního plánování bylo odstranit problémy, které bránily efektivnímu procesu plánování.
Cílem projektu pro společnost ROSSMANN bylo sjednotit veškeré datové zdroje v rámci firmy a vytvořit jednotný analytický a reportovací nástroj pro řízení a optimalizaci klíčových procesů společnosti.
Cílem projektu pro společnost Schenker bylo vytvořit jednotný manažerský informační systém pro řízení a optimalizaci klíčových oblastí společnosti.
Cílem projektu bylo zajistit komplexní reporting pro oblasti: Merchandising, Logistics, Controlling, Allocation, Loyalty.
Za více než 10 let spolupráce jsme vybudovali komplexní řešení datového skladu a reportingového řešení, které umožnilo Notinu vyrůst z velikosti 100 miliónů tržeb na více než 10 miliard.